Verwijzende links anno 2013
Beraad een expert

Verwijzende links anno 2013

Linkpartners

U ziet het zelf misschien ook vaak voorbij komen. Websites die door middel van een afbeelding- of tekst link verwijzen naar een andere website. Een redelijk eenvoudige en goede marktstrategie om uw organisatie voor een breder publiek bekend te maken. Deze strategie draagt ook wel de naam “linkpartners” en heeft alles te maken met linkbuilding, netwerken en het profiteren van elkaars doelgroep.

Waar u op moet letten bij het uitwisselen van links

Bij een samenwerkingsverband als linkpartners dient er echter wel over het één en ander nagedacht te worden. Zo moet u bijvoorbeeld uitkijken dat u qua diensten geen directe concurrenten van elkaar bent. U wilt immers niet dat uw potentiële klanten naar uw linkpartner gaan. Daarin tegen is het zoeken naar een organisatie die uw diensten complimenteert natuurlijk de ideale weg. Daarnaast maakt dit het onderhandelen van een eventuele samenwerking als linkpartner vele malen makkelijker aangezien beide partijen hiervan kunnen profiteren.

Naast het analyseren van elkaars diensten is ook overeenstemming in algemene artikel onderwerpen van groot belang. Net als een “real-life” samenwerking moet ook de visie van uw linkpartner binnen uw branchevallen. Wanneer dit niet het geval is zult u alleen tijd en moeite steken in iets wat op den duur niet bij uw bedrijf past.

De voordelen

Een samenwerkingsverband als linkpartners geeft u, afzonderlijk van uw branche, toegang tot twee doelgroepen. De directe- en indirecte bezoeker van uw website.

De directe bezoeker
De directe bezoeker is de bezoeker die al op de website van uw linkpartner is. Het voordeel is hier direct duidelijk, aangezien de bezoeker via een link terecht kan komen op uw website. Andersom werkt het ook in uw voordeel. Wanneer u op uw website verwijst naar uw linkpartner en deze link goed verwoord (Hier komen we later in dit artikel nog eens op terug) zal de gebruiker uw website toch nog onthouden als hulpverlenende dienst. Aldus een extra positief puntje voor uw organisatie.

De indirecte bezoeker
Een website heeft naast een directe bezoeker ook indirecte bezoekers. Deze bezoekers komen voor een groot deel uit Google. Ik hoef u niet te vertellen dat dit een zoekmachine is dat op basis van zoektermen resultaten pagina’s genereert. Hoe hoger een bedrijf in deze resultaten pagina’s staat, des te groter de kans dat een gebruiker hierop klikt en zodoende op uw website belandt.
Dit spreekt tot nu toe allemaal redelijk voor zich lijkt me.
Met betrekking op het zo hoog mogelijk klimmen in de resultaten pagina’s zal ik in de volgende paragraaf  een stapje verder gaan.

Zoekmachine optimalisatie door linkpartners

Wanneer Google op basis van een gegeven zoekterm het internet afzoekt naar een geschikt resultaat kijkt het niet alleen in hoeverre de zoekterm op de pagina voorkomt, maar ook in welke context deze zich bevindt. Wanneer Google de zoekterm met een link van uw bedrijf vindt op bijvoorbeeld startpagina.nl, waar niets anders dan verwijzende links staan, zal de zoekmachine hier een lage waarde aan toekennen, want Google weet dat de gebruiker niet op zoek is naar een link maar naar informatie. Wanneer Google echter een artikel tegenkomt met daarin de zoekterm en informatie over deze zoekterm, zal de zoekmachine hier een hoge waarde aan hechten. Hoe meer de website rondom dit artikel vervolgens aansluit bij de zoekterm, des te hoger de waarde wordt. De waarde die Google uiteindelijk hecht aan het gevonden artikel staat voor een groot deel gelijk aan de positie in de resultaten pagina. Overige invloeden op een positie in resultaat pagina's leest u in de denkwijze van Google.

Vervolgens zullen de links dit in ditzelfde artikel voorkomen automatisch meeprofiteren van de waarde van het gehele artikel. Om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen uit het doorverwijzen naar elkaars website is het dus van belang dat de betreffende link geplaatst wordt in een omschrijvend artikel aan de hand van strategisch gekozen zoektermen. Daarnaast voegt het schrijven van een goed artikel altijd extra waarde toe aan uw website. Of het nu gaat om uw eigen diensten of diensten die daar in het verlengde van liggen.

Heeft u vragen over verwijzende links? Schroom dan niet om contact op te nemen.

Meer interessante SEO informatie

Linkpartners

Linkpartners

Linkpartners! Een eenvoudige manier om uw online netwerk uit te breiden. Lees over de basis en beraadt een expert

Meer Linkpartners
Optimalisatie voor zoeken vanaf mobiel (Mobiel SEO)

Optimalisatie voor zoeken vanaf mobiel (Mobiel SEO)

Ook uw doelgroep zoekt uw diensten via dit medium. Bent u al klaar voor mobiele SEO. Lees over de basis of beraadt een expert

Meer Optimalisatie voor zoeken vanaf mobiel (Mobiel SEO)
Zoekwoordenonderzoek de sleutel tot zoekmachines

Zoekwoordenonderzoek de sleutel tot zoekmachines

Een basis lijst zoekwoorden stelt u eenvoudig zelf samen. Zoekwoordenonderzoek zet uw lijst om in kansen. Leer de basis of beraad een expert

Meer Zoekwoordenonderzoek de sleutel tot zoekmachines
Goede Landingspagina maken

Goede Landingspagina maken

Een goede landingspagina verstrekt een uitnodiging naar uw doelgroep en wijst hen de weg naar uw doel. Leer de basis of beraad een expert

Meer Goede Landingspagina maken
SEO Maatwerk
Turkooishof 132b 4817HE Breda, Netherlands
+31 (0)6 - 38757212 info@seomaatwerk.nl
Verwijzende links anno 2013